Kroņu ielā 17. Kaimiņu būšana
Pašā Jaunliepājas sākumā - Kroņu ielā - atrodas pieticīgajam strādnieku rajonam ne visai raksturīgs grezns mūra nams. Mūsdienās mājā atrodas apartamentu viesnīca "Kroņu nami", bet Otrā pasaules kara gados tā bija daudzdzīvokļu dzīvojamā māja. 1941. gada tautas skaitīšanā minēts, ka mājā ir 10 dzīvokļu, kuros apmetušies 44 iedzīvotāji.
Namā dzīvoja dažādu profesiju pāstāvji. Netrūka ne strādnieku, ne mājsamnieču, bet bija arī divas telefonistes, vecākais konstruktors, skolotāja, stiklu slīpētājs, pārdevēja, kalējs, sētniece, krāsotājs, ormanis, kurpju virsu taisītājs u.c. Viena mājsaimniecība algoja kalponi vārdā Berta. Būtu interesanti noskaidrot, kā šos cilvēkus skāra padomju gads. Pieļauju, ka plašajos dzīvokļos nācās pierakstīt draugu vai radu, lai kāds ar varu neiemitinātu, piemēram, kādu padomju virsnieku. Īpaši skaistu un plašu dzīvokļu īpašniekus varēja no viņu "buržuju ligzdas" padzīt un pat deportēt. 1938. gada Liepājas latviešu kalendārā par nama īpašnieku reģistrēts A. V. Ābols, bet 1941. gada tautas skaitīšanā norādīts tikai pārvaldnieks - Teodors Miķelis Klucis no Kapsētas ielas 21-7. Iespējams tas pats V.A. vai viņa radinieks dzīvoja 8. dzīvoklī - krāsotājs vārdā Aleksandrs Ābols ar ģimeni.
Nams Liepājā, Kroņu ielā 17 |
32 no nama iedzīvotājiem bija latvieši, 2 - lietuvieši, 3 - poļi (visi pieci bija vienīgie mājā dzīvojošie katoļi) un 7 ebreji. Gandrīz visi ebreji - kurpju virsu taisītājs Šneiers Sīmanis (1905-1941) ar sievu Meru (1904-1941) un dēlu Leibu (1934-1941), ormanis Feldhuns Sīmanis (1891-1941) ar sievu Zāru/Soru Šeini (1904-1941) un kāda sieviete, kuras radniecība ar pārējiem man pagaidām nav zināma, Nota Aronštama (1919-1941) - dzīvoja vienā dzīvoklī. Pirms kara noteikti katrs dzīvoja savā mājoklī, taču gan padomju gads, gan nacistu ieviestie ierobežojumi ebrejiem jūlija sākumā, daudziem lika pārcelties uz dzīvi pie radiem vai draugiem. Kopā bija cerības kaut kā iztikt un izdzīvot. Šķiet, ka tas bija Viktors Igo romānā "Nožēlojamie", kurš rakstīja, ka nabadzībā, līdzīgi kā lielā salā, cilvēkiem ir tendence piekļauties viens otram tuvāk. Diemžēl pat kopā Kroņu nama ebreju izcelsmes iedzīvotājiem neizdevās izbēgt no nacistu un viņu atbalstītāju asinskāres.
Vēl viena ebrejiete ar savu latviešu izcelsmes vīru un abu deviņgadīgo meitu dzīvoja nama 5. dzīvoklī. 1941. gada jūlijā notikušajā tautas skaitīšanā visi vēl reģistrēti kopā. Interesanti, ka nav fiksēta ne Ingrīdas tautība, ne ticība. Fakts, ka mamma ir ebrejiete varēja izrādīties liktenīgs arī meitai, kura pēc Nirnbergas likuma Vācijā skaitītos Mischling, bet daudzviet Austrumeiropā būtu nolemti tikpat brutālai iznīcināšanai kā ebreji.
1941. gada jūlija tautas skaitīšana, LVVA |
5. jūlijā nu jau nacistu kontrolē esošajā laikrakstā "Kurzemes Vārds" publicēja Liepājas komandanta korvetes kapteiņa (Korvetten Kaptan) Bruknera (Brückner) rīkojuma 11. punktus, kurus bija jāievēro visiem pilsētas ebrejiem. Arī 5. dzīvokļa iemītniecei Hajai Spullei nācās piestiprināt pie drēbēm dzelteno kvadrātu, ievērot aizliegumu staigāt pa trotuāru, apmeklēt parku un pludmali, lietot jebkāda veida transporta līdzekļus utt.
Fragments no laikrakstā "Kurzemes Vārds" 1941. gada 5. jūlija publicētā rīkojuma Liepājas ebrejiem |
Liepājas ebreju reliģiskās draudzes 2009. gadā publicētajā grāmatā "Svētie starp mums" atrodamas Hajas meitas Ingrīdas atmiņas. "Vecāki un divas mammas māsas pirms kara dzīvoja Aizputē. Mūsu ģimene dzīvoja Liepājā, Kroņu ielā 17-5, skaistā privātmājā. Tās saimnieks bija Aleksandrs Ābols. Mans tēvs strādāja par radioinženieri, bet māte bija pianiste."
Ingrīdas vecāki apprecējās Liepājā, 1930. gada 29. martā. Avīzē "Libausche Zeitung" atrodamas ziņas, ka uz to brīdi Fēliks Mārtiņš Edmunds Spulle ir vecākais tehniķis, bet Haja Grīnfelde - pianiste.
Libausche Zeitung Nr.51 (03.03.1930.) |
Haja dzimusi Aizputē 1905. gada 16. oktobrī Hirša (1868-1941) un Grunes (1872-1941) Grīnfeldu ģimenē. Pagaidām man zināmas trīs Hajas māsas - Rahele (1902-1941), Šora (1901-1941) un Jehudisa jeb Judīte (arī Jehuda vai Jehudite) (1908-1941).
Vēsturnieku darbu atvieglo ģimenes sieviešu lēmums vienā dienā visām kopā doties pēc jaunām pasēm. Diemžēl neviena no šīm sievietēm Holokaustā neizdzīvoja, LVVA |
Haja Spulle, dzimusi Grīnfelde. 1930. gada pases foto, LVVA |
2006. gadā pierakstītas aizputnieces atmiņas par ebreju noslepkavošanu 1941. gada 27. oktobrī |
Hajas neebreju vīrs - Fēliks Mārtiņš Edmunds - piedzima Slokā 1898. gada 15. novembrī. Viņa vecāki bija Jānis (citviet - Johanns), Jēkaba dēls un Emīlija Lizete, dzimusi Jēkabsone. Dažas skopas ziņas par viņa dzīvi iespējams uzzināt 1964. gadā laikrakstā "Komunists" publicētajā nekrologā - pēc vidusskolas pabeigšanas viņš strādājis par tehniķi Liepājas radiostacijā, pēc padomju varas nodibināšanās Latvijā kļuvis par radiomezgla inženieri. 1948. gadā iestājies PSKP un ievēlēts Liepājas pilsētas "Darbaļaužu deputātu padomē", strādājis padomes izpildkomitejā, bijis Drāmas teātra direktors. No 1952. gada vadījis Preses apvienības apgabala nodaļu, gadu vēlāk iecelts par tās vadītāju. Pensionējies 1959. gada maijā. Nekrologu presē ievietojuši bijušie kolēģi - Sakaru mezgla kolektīvs. Īsajā aprakstā trūkst detaļu par tehniski izglītotā vīra likteni nacistu okupācijas laikā un īsi pēc tā. Viņa meita savās atmiņās raksta, ka kara beigās tēvs strādājis vācu AEG firmā.
Meita un tēvs atkal satikās vien kara izskaņā. "Viņš bija ļoti pārsteigts, uzzinājis, ka esmu dzīva, Kādu laiku es dzīvoju pie viņa, taču drīz vien biju spiesta aiziet kā nevēlama persona." Ja ticam meitas atmiņām, tad var noprast, ka tēva profesija bija noderīga arī nacistiem, bet ebreju sieva un pusebreju meita jaunajā ārieša Judenfrei dzīvē vairs neiederējās. Fēliks Mārtiņš Edmunds nomira 1964. gada 1. februārī, apglabāts Liepājas Centrālā kapsētā blakus Annai Spullei (1906-1991) - otrajai sievai. Atgādināšu, ka pirmās sievas kapa vieta, tā arī paliks nekad neatklāta.
Fēliks Mārtiņš Edmunds Spulle, 1928. gada pases foto, LVVA |
Kā gan izdzīvoja Ingrīda - Hajas un Fēliksa meita - pusebrejiete? Tas izdevās tikai pateicoties līdzjūtīgās kaimiņienes Valijas Ābolas labsirdības dēļ. Āboli dzīvoja Kroņu ielā 17-8. Valija bija sētniece, viņas vīrs Aleksandrs bija krāsotājs, bet abi pusaugu dēli - Edgars un Zigurts - skolēni. Abi salaulājušies ASV 1929. gada 29. jūnijā. Bruklina minēta arī kā abu dēlu dzimšanas vieta. Diemžēl man nav izdevies atrast Ābolu dzimtas pēctečus un uzzināt, kāds liktenis bijis Ābolu pārim pirms un pēc Otrā pasaules kara.
Aleksandra un Valijas ģimenē auga divi pusaugu dēli - Edgars (1926) un Zigurts (1930) |
Ābolu pāris pasi saņēma vienā dienā ieraksts 1932. gada pasu izdošanas grāmatā, LVVA |
Ingrīda par savu glābēju raksta: "Mājas saimniece Valija Ābola aizveda mani uz luterāņu baznīcu, kas atrodas Jaunliepājā, pie parka, kur mani nokristīja. Es aizbraucu uz laukiem, kur nostrādāju visu okupācijas laiku. Strādāju pie dažādiem saimniekiem līdz krievu atnākšanai. [...] Droši vien tā bija Dieva griba, ka manā ceļā gadījās tāds cilvēks kā Valija Ābola. Un kaut gan dzīve man bija ļoti grūta un raiba, es varu sacīt, ka, tikai pateicoties šai labajai sievietei, uz šīs zemes dzīvo divi mani dēli un deviņi mazdēli."
Valija Ernestīne Ābols, dzimusi Tīfenbahs, 1930. gada pases foto, LVVA |
Luterāņu baznīca pie Raiņa parka, Brīvības un Jelgavas ielas stūrī Zudusī Latvija |
Kurzemes Vārds Nr. 38 (14.02.1942.) |
Padomju Jaunatne Nr. 23 (02.02.1949.) |
Ja kāds no lasītājiem atpazīst kādu no minētajām personām un zina Spulles vai Ābolu ģimenes pēctečus, lūdzu, ar mani sazināties pa e-pastu: maija.meiere@lipke.lv
P.S. Nejaušs atradums, kas palīdz pierādīt, ka Nota un Sora Šeine bija māsas:
Komentāri
Ierakstīt komentāru